Met een VWO-diploma kun je gaan studeren aan een universiteit (wetenschappelijk onderwijs) of aan een hogeschool (hoger beroepsonderwijs). Hieronder staan de belangrijkste verschillen.
Wetenschappelijk onderwijs | |
---|---|
W = waarom Abstract, analytisch vermogen, theoretisch, vragen stellen De nadruk ligt op het analytisch en kritisch leren kijken naar de manieren waarop je een bepaald vakgebied kunt benaderen. |
|
Onderzoeksgericht De universiteit heeft, naast haar onderwijstaak, een onderzoekstaak. Doordat docenten vaak ook een onderzoekstaak hebben, komt nieuwe kennis en het proces van wetenschappelijk onderzoek in de colleges aan de orde. |
|
Minder begeleiding Er wordt een groter beroep op je zelfdiscipline gedaan, maar je krijgt ook meer vrijheid om zelf keuzes te maken in het studieprogramma. |
|
Relatief hoog onderwijstempo Er wordt van je verwacht dat je de grotere hoeveelheid (Engelstalige) lesstof snel in je kunt opnemen en dat je de stof vlot begrijpt. |
|
Stage of onderzoek Je rondt je opleiding af met een afstudeerstage of een afstudeeronderzoek. |
|
Beroepen vooraf minder duidelijk Diverse beroepsmogelijkheden op het gebied van onderzoek, leidinggeven, bestuur en beleid. Soms wordt ‘academisch denkniveau’ gevraagd in plaats van specifieke kennis. |
Hoger beroepsonderwijs | |
---|---|
H = hoe Concreet, praktisch Het hoger beroepsonderwijs leidt op tot een specifiek beroep. Je past kennis toe en je werkt oplossingsgericht. Het onderwijs is gericht op het verwerven van competenties |
|
Onderwijsgericht De belangrijkste taak van een hogeschool is het geven van onderwijs. Daarnaast is er ook veel aandacht voor advieswerk voor bedrijven en instellingen. |
|
Meer begeleiding De contacten met studenten zijn vaak intensiever. Zo zijn er meestal meer (verplichte) contacturen, zoals colleges en werkgroepen. |
|
|
Relatief laag onderwijstempo Er wordt langer bij een onderwerp stilgestaan. |
|
Stage Je kunt gedurende de hele opleiding op stage. |
Beroepen vooraf vaak al duidelijk Meestal uitvoerende functies. |